Advent & julgodis & lucia & vägning.



Igår var det ju tredje advent, tillika dags för årets julgodisbak. Det är en tradition som vi hållit vid liv i ganska många år nu. Det märkliga är att för varje år som går, blir det mindre och mindre bakat, och mer fokus på annat =) Undrar just varför ? Första året vi bakade var vi fyra personer, igår var vi åtta, och fortfarande samma två familjer! Det är lika mysigt än, fast mer hysteriskt! Sorterna minskar. Men igår blev det bakar snickersrutor, rocky road och mozartkulor.







Barnen gjorde smarriga rispuffsmuffins med smarties på! Givetvis har vi provsmakat lite så det godiset blev godkänt. Och det blev det!Det är härligt att starta traditioner med vänner som barnen får växa upp med. det som är mysigt med denna traditionen är att den håller i sig lika bra nu som innan vi bildade familjer. Och jag hoppas den håller i sig många år framöver....





I eftermiddag är det dags! Då är det Williams första luciafirande i förskolan! Det ska bli så spännande och mysigt =) Kommer han våga, kommer han sjunga, ska han ha tomteluvan på sig eller kommer den åka av ?! Frågorna är många, och i eftermiddag får vi svar. Han får göra precis som han vill! Sångerna har de övat på och han verkar ha koll på de mesta, men känner jag honom rätt kommer han kanske står vid mig och smygkika lite på de barnen som står kvar och sjunger, utan sina mammor och pappor =) Men det gör inte något. Inget alls. Eller så står han gladeligen där framme med de stora barnen och sjunger för kung och fosterland. Hur som haver är det dags för hans första luciafirande på riktigt! Det ska bli roligt!

Idag var det dags att ställa sig på vågen igen. Det var med ganska stor tveksamhet som jag ställde mig och väntade på de där blinkade siffrorna att stanna. Jag kommer knappt ihåg när jag vägde mig sist, eller vad vågen stod på, men det ser jag ju när jag fyller i på VK. Jag blev i alla fall ganska glad när jag ställde mig. Jag har nått ett par små mål, utan att jag knappt vetat om det. Mitt BMI ligger på helt andra siffror än tidigare och jag har kommit förbi två viktiga milstolpar. Jag har snittat på 0,55 kg/vecka neråt under det första halvåret, och det är jag mäkta nöjd med. Jag vägde mig faktiskt förra veckan också, och sedan dess är det 1 kg ner. Innan den vägningen var det 3 veckor sedan, om inte mer.

Nu har jag två lite tuffare veckor framför mig. Inte för att det är jul, det är jag inte orolig över, utan mer för att jag vet av erfarenhet att 2 av 4 veckor på en månad är tuffare. Jag kan sköta mig exemplariskt, men ändå visar vågen något hekto upp, eller så står den helt still. Men nu vet jag ju att det är så, så jag lägger inte för stora växlar på det. Nu ska jag väga mig varje måndag igen tror jag. jag har mått väldigt bra av att inte fokusera så mycket på vågen det sista, samtidigt som jag gärna vill. Men jag är livrädd för de där 'bakslagen' och vill helst inte se dem, när jag inte förtjänar dem, och det har jag hittills inte gjort någon gång!!!!!! Men, nog om det.

Nu är det dags att följa med en trött lite Alice upp till sängen, och jag ska sätta på en tvätt, jätteroligt!! =) ha en fin luciadag, jag LOVAR, det kommer vi ha!

Kommentarer