På villovägar...

... ja tankarna alltså. Jag som ändå jobbat med mig själv. Det handlar väl om att lära sig styra hjärnan i vissa situationer. Nu misslyckades jag med det igen, och lät mig tänka, mer eller mindre ofrivilligt, på saker som jag absolut inte ska lägga energi på. Aldrig någonsin. Idag är det mycket bättre, nu är det för mycket tankar kring allt som hör julen till istället, och det är bra.

Igår blev jag även frustrerad över en annan sak. Jag och min käre far var iväg och handlade allt för julafton, i båda, fina, nya matbutikerna här hemma. Jag har haft riktigt otur i en av butikerna, väldigt många gånger nu, så jag funderar på om det är otur. Inte nu sedan de öppnade nytt, då har det bara hänt mig en gång. En gång fast i raden av många sedan tidigare.
En vara som jag egentligen inte skulle ha, såg jag en hyfsat stor skylt vid, på hyllkanten. Jag bestämde mig för att köpa, även fast jag egentligen inte skulle. Typsikt mig =) Men, jag skulle kunna använda det till kvällens middag. Sagt och gjort. När jag sedan skött min betalning helt själv och va klar, frågade min käre far, om det verkligen drog av den hyfsat stora rabatten på cirka 17 kronor (på en vara till ordinarie pris ca 35 kr) Jag ögnade igenom kvittot, och så var inte fallet.

Jag brukar inte påpeka saker om jag inte är säker på att det jag säger är rätt, så jag tittade på min vara, sprang ner till köttkylen igen, och visst hade jag rätt.

Jag frågade tjejen och killen som för tillfället stod i kassan där jag checkat ut, och fick med en gång till svars att det är inte den varan. Nehe va konstigt. Precis denna varan stod det på skylten och skylten satt på denna varans plats. Det var till och med i stort sett tomt på hyllan där varan skulle ligga, endast ett fåtal paket kvar. Vilket innebär att ett stort antal kunder köpt denna vara, i tron om att priset är cirka 17 kr billigare, än vad de senare fick betala!

Jag bad tjejen att hämta den rätta till mig. Hon kom tillbaka med ett, i stort sett identiskt, paket med samma vara, samma fabrikant, samma vikt.... skillnaden var att vid varans namn, var bakgrunden ljust grön, istället för röd som den var på min!
Eftersom jag nyss varit nere vid produkten, så frågade jag henne vart denna nya varan låg, som hon hämtade till mig, och hon sa i köttdisken så klart, varpå jag snabbt gav henne ett konstaterande att 'Visst låg inte denna vara på hyllan där skylten satt?' 'utan där låg den som jag, tillsammans med förmodligen väldigt många andra, plockat mitt paket'
Och så var det ju. jag bad i alla fall tjejen vänligt med bestämt att ta ner och flytta på skylten, för väldigt många har tagit fel.

Detta kanske låter som en liten bagatell, och det är det kanske också. Men jag har ingen lust att betala så mycket mer, för endast EN produkt. Här skall tilläggas att jag handlat väldigt mycket, och är en trogen kund.

Hade detta varit en engångstillfälle hade jag inte brytt mig att skriva av mig eller ventilera. Men nu är det så att det hänt väldigt ofta för mig. Jag går tyvärr aldrig ut ifrån butiken utan att titta igenom kvittot först. Uppifrån och ner. Det handlar inte om att jag är girig. Absolut inte. Men av erfarenhet, vet jag ändå att det kan skilja ganska mycket. Alla är mänskliga och det kan bli fel. Herregud, jag vet, ingen är perfekt. men för mig har det lyckats bli fel så många gånger nu, och ärligt talat, räknar jag samman alla tillfällen så är det, utan att överdriva flera hundratals kronor som jag kunde 'missat'. Fast jag ska ju inte ta på mig det ansvaret själv. Flera hundratals kronor som jag kunde bli lurad på. Ofrivilligt förmodligen, men ändå.

Nej, skärpning! Verkligen. jag kommer fortfarande handla i butiken, men jättemånga mer snedsteg vet jag inte om jag har lust med.

Så, då fick jag lättat den delen av mitt hjärta! Jag var faktiskt arg och besviken igår!

Nu ska vi snart äta en hyfsat sen frukost! Jag älskar när vi sover till 8-8,30 och bara myser. Idag ska jag jobba 12-18 och hoppas på en riktigt stressig dag! Det är som roligast då! mormor och morfar kommer hit och njuter av barnen! Och till er som ännu inte varit i Äppelboden i Herrljunga! Kom dit! Bättre priser på glögg (i underbara smaker!) julmust, Magnum-flaskor och cider och annat gott, hittar du ingen annan stans! Skynda att fynda för idag är sista dagen innan jul och nyår som vi har öppet!!!!!!!!

ha en fin dag, det kommer vi ha!
/M

Kommentarer