Pepparkaksgubbar



Nu är det så där mörkt och härligt ute, barnen sitter i soffan och tittar på Postis Per, helt utmattade efter allt pepparkaksbak och lekande! Strax innan tio tittade våra medbagare in idag! Redo för mys! Barnen satte igång att leka med en gång, och vi satte igång med kaffet =)

Sedan var det bara att kavla upp ärmarna och köra igång! Det gick så klart toppen. Min lilla docka var väl den som tröttnade först och hellre ville diska. sagt och gjort. Vi andra tappra kämpade på med baket! Olika figurer i form av stjärnor, tomtar, granar, klockar och julbockar framställdes i alla dess roligt tjocklekar! Plåt efter plåt åkte in i ugnen, och det svåraste var nästan att hålla koll på tiden =) Så när som på fyra pepparkakor blev gyllenbruna och fina....









Till sist blev det så klart mammorna som stod med barnkavlar och kavlade pepparkaksdeg för fullt. Min kära vän fick göra det sista jobbet med kakorna medan jag fixade lunchen. Lillstrumpan somnade halv tolv helt utmattad och sov till två !

Barnen de lekte och lekte och vi kunde efter lunchen när nästa lilla busunge somnat, sitta och bara gotta oss i soffan! Film och prat med de stora killarnas lek i bakgrunden. En toppen dag!
Efter lite mellanmål och fika var det dags för våra kära vänner att styra kosan hemåt. Min godings kommentar va "Mamma det är faktiskt inte roligt när folk åker hem, vem ska jag då leka med ?"

Och här är vi nu, tända ljus i hela huset, och köket nystädat och fint. Nu väntar vi bara på min kära man. Han är efterlängtad. Lika mycket idag och alla dagar innan klockan slår halv fem =)
Storebror stensover i soffan upptäckte jag precis och prinsessan vill se mer Per!

Nu ska jag också mysa!
Ha en fin kväll, det lär vi ha!

Kommentarer