MUMS!

Alldeles nyss var mina föräldrar här och hälsade på. De är ute och provkör en ny Volvo (!?) fråga mig inte varför. Eller jo visst vet jag varför. Audin såldes igår och det vankas väl en annan bil nu vad det lider. Men en Volvo !? Det trodde jag då inte. =)

I alla fall, så bjöd jag dem på lunch. Jag var så sugen på hemmagjorda biffar. Så det blev det! Jag kikade på 'Vad blir det för mat' häromdagen, och såg då per Morberg göra de alldeles mest underbaraste Smörrebröden! Ett utav dessa innehöll pannbiff. Det receptet tog jag och gjorde en litet större version av! MUMS va goda de blev!
Stekt lök, gräddsås och potatis bakade i ugnen till det gjorde lunchen riktigt matig och god. Tror kära mor och far gillade det också!


Här är de underbara Smörrebröden med pannbiff!!

Måste ju bara dela med mig av receptet! Obs, Det står 3 dl grädde, jag tog inte på långa vägar så mycket till min köttfärs, men det blev så himmla gott och saftigt ändå!

Pannbiff
500 g nötfärs
1 st gul lök
1 st ägg
Ströbröd
3 msk fransk senap
3 msk soja
3 dl vispgrädde, ca
Smör till stekning

Blötlök (garnityr till pannbiffen)
4 st gula lökar
2 dl steksky buljong

Gör så här:

1. Hacka löken och bryn den så den mjuknar.
2.
Låt sedan svalna.
3.
Blanda färsen med salt och ägg.
4.
Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en slät smet.
5.
Forma med blöta händer till mindre biffar.
6.
Bryn i smör och låt svalna.

Blötlök
7, Löken skivas och steks mjuk.

8. Häll i skyn och låt koka med en stund

Så till min kära vän S som ofta säger att du har idétorka och svårt att komma på hyfsad enkel men god mat! Gör dessa biffar! Skitgoda, på riktigt! =)

Nu sitter barnen och tittar lite på film för att smälta maten, och jag ska fortsätta städa köket! I eftermiddag kommer en liten människa hit och ska tvätta vår soffa och vår matt. Det är välbehövligt! Hoppas de blir fina!

Självklart kommer jag lägga ut bilder när 'nya' hallen blivit klar! Skostället är slipat och målat en gång. Hoppas det räcker med en gång till!! Tack Anonym för din kommentar! Hoppas du fortsätter läsa =)

Ha en fin eftermiddag i detta otroligt trista väder. Det kommer jag ha. Efter dessa biffar är min energi maxad !!!!!

/Mariah

Kommentarer